Zuidereiland (2): paarden, fjorden en veel ijs
Reis | Nieuw Zeeland | 21 December 2007 | 09:47:15
Meer foto's klik hier

Ons vorige verslag eindigde aan de zuidkant van het Zuidereiland. Vanaf daar zijn we via de westkust weer een stukje naar het noorden gereist. Onze eerste stop was Te Anau, aan de weg naar de Milford sound, volgens vele de nummer 1 attractie van NZ.

Te Anau, Milford sound
We wilden erg graag duiken in de Milford sound, maar helaas blijkt het dat we een paar dagen moeten wachten voordat er plek is om mee te gaan. Jessica wil nog graag een keer paardrijden in NZ, we hebben we nu tijd genoeg en regelen een 3 uur durende buitenrit. Het uitzicht vanaf het paard is onbeschrijfelijk, met overal om ons heen bergen, de meeste met een top van sneeuw erop. We rijden over groene heuvels met schapen en herten met jongen, omlaag langs een steile helling met dicht naaldbos en steken twee keer een rivier over. Bij de rivier is de lucht zoet van de bloeiende brem en lupines, terwijl de hele rit de blauwe lucht er perfect bij afsteekt. Deze rit was de spierpijn van de volgende dagen meer dan waard!

Reageren | bewerk | verstuur | kopieer | bekeken x 921

Zuidereiland: Scenery, walvissen en pinguins
Reis | Nieuw Zeeland | 07 December 2007 | 09:18:59
Meer foto's klik hier

Met de "bluebrigde" ferry gaan we van Wellington naar Picton op het Zuidereiland. Het laatste stuk vaart hij door de Malbourgh sound, mooie fjorden met steile beboste hellingen. Picton is een schattig stadje waar we lekker fish en chips halen en en hengel kopen, want de fjorden die we onderweg zagen zien er erg visrijk uit.

Abel Tasman NP
Onze eerste bestemming op het Zuidereiland is Abel Tasman NP aan de noordwestpunt. Hier heeft onze Nederlandse zeeheld als eerste Europeaan voet op Nieuw Zeelandse bodem gezet. De kust hier is vrij beschut en uitstekend geschikt voor zeekayaken, maar er is ook een mooie wandelroute langs de kust. Wij huren een kayak en gaan er zelf mee weg, althans dat dachten we. We krijgen wel eerst een twee uur durende briefing en een stukje praktijkles, maar dan mogen we ook gaan. Overal zijn prachtige kleine baaitjes met witte privestrandjes.
Reageren 4 | bewerk | verstuur | kopieer | bekeken x 778

Noordereiland: cruisen in onze van
Reis | Nieuw Zeeland | 21 November 2007 | 06:57:24
Meer foto's klik hier

We zijn in het land dat er precies zo idyllisch uitziet als we hadden gedacht, met rollende groene heuvels vol schapen en koeien, een prachtige kustlijn met witte stranden, steile rotsen en onverwachte grotten en vulkanische activiteit.

Ons verblijf in NZ wordt een hele andere manier van vakantie ("Van-vakantie", dankje Jan) dan we tot nu toe gewend waren. In Auckland staat op 7 november onze Escape campervan klaar, een Mazda busje uit 2004 met een prachtig geschilderde walvis en langoest erop, en met een handmatige versnellingsbak, zoals gevraagd. Jessica was wat ongerust over het linksrijden en schakelen, maar vraagt zich na een kwartier al af waar ze zich toch over had drukgemaakt. Alleen blijf je grijpen naar links voor je gordel en gaat vooral de eerste dag toch wel vaak de ruiterwissers aan als je het knipperlicht bedoeld. Gelukkig regende het dus viel dat helemaal niet op.

We rijden als eerste bestemming naar "the Warehouse", een enorme winkel met alles voor weinig, waar we een extra gaspit kopen, zonnendouche, scherp hakmes, sportschoentjes voor op de camping en nog meer handige dingen. Daarna is de supermarkt aan de beurt voor alle boodschappen en is ons dagbudget 4 keer uitgegeven in een uurtje.

In onze rugzakken hadden alle spullen een vaste plek en konden we alles vinden, in de camper missen we handige opbergvakjes en is het even wennen. Maar het bed is erg groot en het slaapt heerlijk onder twee dikke dekbedden. De eerste avond koken we Nieuw Zeelandse mosselen die boordevol erwtenkrabbetjes zitten en komen we al weer helemaal in het kampeerritme. Natuurlijk willen we ook in NZ bekijken hoe het er onderwater uitziet. Bij Goat island is een marine reserve waar je goed vanaf de kant kunt snorkenen. Enthousiast springen we het water in dat een graad of 17 is maar heel koud in alleen een shorty.
Reageren 3 | bewerk | verstuur | kopieer | bekeken x 1195

eXTReMe Tracker
Home   weblog sinds: 2006-12-04

Ontwikkeld door punt.nl en gehost door mijndomein.nl. Problemen met de inhoud van deze log? Klik hier.