Sydney
Australie | 10 November 2007 | 01:07:13
Meer foto's klik hier

Nu we een laptop hebben lukt het om veel sneller een verhaal uit te typen en online te zetten. Dus al snel na het verhaal over Borneo een update over ons korte bezoek aan Australie.

Sydney
We hebben gekozen om meer tijd in Nieuw Zeeland te besteden en niet naar Australie te gaan. Maar als we dan toch een stopover hebben willen we graag Sydney bekijken en bij Hiske op bezoek gaan die daar sinds 4 maanden postdoc is. De vlucht was helaas te kort om goed te kunnen slapen en om 6 uur 's ochtends komen we in Syndey aan. Het quarantaine regiem van Australie is erg streng, en wij zijn de jungle in geweest dus worden onze bergschoenen helemaal schoongepoest. We stappen op piepende en glimmende zolen Australie in. Hiske haalt ons op brent ons bij haar thuis voor nog een paar uurtjes slaap.

We zijn maar kort in Sydney, dus gaan we dezelfde middag nog naar de beroemde haven en zien het Opera house en de Sydney Harbour brigde. Na de sights strijken we neer bij een hippe bar aan de haven waar op vrijdagavond iedereen die gezien wil worden ook zit. We genieten met volle teugen van een fris blond biertje, een glaasje wijn, heerlijke olijven en een slectie echt lekker brood. Na zo lang in Azie waar we geen wijn hebben gehad of lekker brood smaakt dit allemaal ontzettend goed, Jessica krijgt er haast tranen van in haar ogen.

Sydney is erg leuk, we genieten volop van de mooie oude gebouwen om ons heen, de sfeer op straat is erg prettig, de temperatuur is aangenaam, en de "af en toe" regenbuitjes nemen we voor lief. De stad doet ons erg denken aan Newcastle upon Tyne in Engeland, wat ook aan een riviermonding ligt, ook een beroemde stalen boogbrug heeft en ook een beroemd operahouse. De sfeer in de barretjes doet ook erg Engels aan, afgezien van alle "dude", "sweet" en "no worries mate".

Strandwandeling
In het weekend maken we met Hiske een wandeling van Coogee beach naar Bondi beach. Onderweg komen we langs verschillende meer of minder natuurlijke zeezwembaden. Reindert en Hiske maken een duik om te gaan snorkelen, Jessica heeft veel moeite zich aan te passen aan de kou, dus blijft op de kant.  We worden goed bewaakt door lifeguards met maffe petjes. Het water is flink fris (19 graden) en erg helder maar er is genoeg te zien, vooral veel grote vissen, waaronder blue gropers van meer dan een meter die helemaal niet schuw zijn.

Voorbij het volgende strand begint "sculptures by the sea": een groot stuk kust is tijdelijk verlevendigd met allelei moderne kust. Sommige stukken zijn helemaal voor de omgeving ontworpen, andere staan op zichzelf maar zijn ook erg mooi. De wandeling eindigt op het beroemde Bondi beach, waar net een surfwedstrijd aan de gang is. De zon begint ook te schijnen maar omdat het de rest van de dag bewolkt was is het niet druk op het strand. Hiske eet ergens anders dus kunnen wij voor het eerst in 6 maanden weer zelf koken.

Blue mountains
Op zondag gaan we naar de Blue mountains met een auto die Hiske heeft kunnen lenen. Dit is een hoogvlakte met een paar indrukwekkende canyons die vol met gumtrees staan (eucaliptusbomen). De bergen zijn blauw door de mist van verdampte eucaliptusolie. We zien onderweg de overbekende straatbordjes die waarschuwen voor overstekende kangaroes, en een platgereden wallabie. Bij Ketoomba dalen we een stuk in de canyon af met een erg steile kabelbaan. Na een leuke wandeling beneden kunnen we weer omhoog met het steilste treintje van de wereld wat een redelijke thrillride is.

Vijf november is alweer onze laatste dag in Australie. Deze gebruiken we om uit te slapen, te winkelen en het verhaal over Borneo op de site te zetten. De volgende ochtend vroeg gaan we naar het vliegveld terug. We hebben ons ticket al lang van te voren via cheaptickets.nl geboekt en vervolgens door Guido laten opsturen naar Hiske. We vliegen met de Argentijnse maatschappij Aerolineas Argentineas, wat deze op een Australie-Nieuw zeeland route doet weten we niet. Onze vlucht kunnen we niet op de borden vinden maar wel een vlucht van Quantas die op onze tijd naar Auckland Santiago vliegt. Op ons ticket staat alleen Auckland en aangezien het vaker mis is gegaan met tickets worden we een beetje zenuwachtig. De enige Aerolineas vlucht die op de borden staat vertrekt pas veel later en gaat naar Buenos Aires. Gelukkig blijkt dit toch onze vlucht te zijn, hij maakt namelijk een tussenlanding in Auckland en heeft 3 uur vertraging. Auckland en Santiago zijn dus ook gewoon twee bestemming en niet een ander vliegveld.

Nieuw Zeeland
H
et vliegtuig is vrij oud en heeft veel last van turbulentie maar brengt ons veilig naar plaats van bestemming. Onze schoenen zijn al schoon dus zonder problemen komen we door de Nieuw Zeelandse quarantaine en dounane controle heen. De laaste grote etappe van onze reis kan beginnen. De volgende dag kunnen we onze Escape campervan gaan ophalen en de weg op!
bewerk | verstuur | kopieer

19 graden fris? De echte dudes surfen aan de Tynemouth (11 graden)!
groetjes
JW

door: ienenjwinuk
ienenjwinuk.punt.nl
2007-11-10 17:12:26

He Reindert en Jessica,

Bedankt voor het kaartje.Wij zijn alweer 3 mnd thuis en sandra gaat maandag met haar nieuwe baan beginnen, we kunnen nu opzoek naar een huis in Den Haag
ook ik kan op zoek naar een baan in deze regio. Veel plezier in Nieuw zeeland
we hopen dat jullie beter weer hebben dan wij hadden voor de tijd van het jaar.

groetjes en nog veel plezier
Jeroen en Sandra

door: jeroen en sandra
jeroenensandra.waarbenjij.nu
2007-11-13 19:59:29

Hoi Wereldreizigers,
De laatste rondrit door het mooie Nieuw-Zeeland. Weer genoeg te zien en te doen.
Kan ook weer een stukje frisser zijn daar.... of niet?
Vergeet niet walvissen te kijken in Kaikoura en geniet van de heerlijke zwavelgeuren. Ook de Franz Josef gletsjer beklimmen is een must!
Veel plezier met jullie laatste avonturen, al met al klinkt het helemaal super wat jullie aan het doen zijn en hebben gedaan.

Hier gaat alles goed verder, werk is leuk en zo na een jaartje begint het echte 'home' gevoel nu wel daar te zijn... Lekker dus. Liefs Ien

door: Ineke 2007-11-15 00:55:53

In verband met de migratie naar een nieuw platform is het niet meer mogelijk reacties te geven op dit log. De beheerder van deze blog kan de verhuizing naar Mijndomein.nl in gang zetten waarna het,zodra de verhuizing voltooid is, weer mogelijk wordt om te reageren.

eXTReMe Tracker
Home   weblog sinds: 2006-12-04

Ontwikkeld door punt.nl en gehost door mijndomein.nl. Problemen met de inhoud van deze log? Klik hier.