Nong Kieuw, Luang NamTha, Muang Sing
Laos | 29 Mei 2007 | 12:27:18
Meer foto's klik hier

Ons vorige verslag eindigde met Luang Prabang, en daar komen we volgende week terug voor de vlucht naar Hanoi (Vietnam) die we op 6 juni geboekt hebben. Het aalmoes geven aan de monniken en de vele tempels (erg de moeite waard) zetten we als één verhaal online. Daar zullen jullie dus nog even op moeten wachten.

Boot naar Nong Kieuw
Onze reis in Azië ging tot nu toe over land, terwijl hier traditoneel veel van de waterwegen gebruik wordt gemaakt. Voor de volgende etappe gaan we dit ook te doen. De bootdienst naar Nong Kieuw gaat eerst 25km over de Mekong en slaat dan rechtaf bij de Pak Ou caves (grotten met heel veel budda-beelden) de Nong Ou op. Dit is een vrij smalle rivier met schitterende oevers, vissers met netten en af en toe een dorpje met zwaaide kinderen op de kant. Dan weer zijn de oevers glooiend en bedekt met oerwoud of loodrechte rotswanden. Vanuit ons kleine bootje met 8 zitplaatsen hebben we een eersterangs uitzicht. Af en toe zijn er wat spannende stroomversnellingen, maar gelukkig is onze motor sterk genoeg om hier tegenop te kunnen varen. Ergens halverwege stoppen we voor een sanitaire stop en kruipt onze chauffeur/kapitein onder het achtersteven met een hamer. Hij verwisselt even de schroef, de nieuwe is beter geschikt voor het stuk rivier dat we nog moeten.

Dit tochtje was makkelijker bedacht dan geregeld. De weg naar Nong Kieuw is vrij recent geasfalteerd en tegenwoordig gaan de locals niet meer met de boot maar gewoon met de pickup of de bus. De boot vaart dus alleen maar voor toeristen (tenminste, als die er zijn). Je kan wel gewoon een kaartje kopen. Maar even later blijkt dat de boot helemaal niet vertrekt als er niet 8 betalende passagiers zijn. Helaas, we waren maar met z’n 4en (Jeroen en Sandra gingen ook met ons mee), dus moeten we allemaal nog een ticket extra betalen, wat neerkwam op, schrik niet, 200.000 kip per persoon (=20 US$ of 15,61 Euro). Veel geld voor een boottochtje, maar als dagexcursie eigenlijk best goedkoop. Nong Kieuw is een prachtig dorp met veel vee, een geasfalteerde weg en een paar oude guesthouses. Douchen kan door water over je heen te scheppen uit een soort veebassin.

Luang Nam Tha
Vanaf Nong Kieuw pakken we weer de bus met dit keer zulke mooie aansluitingen dat zelf de NS er nog wat van kan leren. Van Nong Kieuw in een bus naar Pak Mong, waar de Sangthiew (pickup-truck met banken aan de zijkant) naar Oudomxay al klaarstaat. In Oudomxay staat het minibusje klaar, te wachten op de laatste 4 passagiers (handig om met z’n 4en te reizen), waarmee we vervolgens naar Luang NamTha reizen, ons doel voor die dag. Hoe soepel ook de aansluitingeng zijn, de tocht zelf duurt bij elkaar wel van 8.30uur tot 17.30 uur, over wegen die soms meer kuil dan weg zijn en vanwege de bergen elke 50 meter weer een scherpe bocht maken. Iedereen wordt misselijk, maar gelukkig houden alle passagiers hun maaltijden binnen, zij het met moeite.

Ondanks dit alles is de reis wel heel erg mooi. Prachtige berglandschappen, pictoresque dorpjes met ditto huisjes, mensen en vee. Er steekt een Monitor-varaan over (met staart erbij meer dan een meter) en we stoppen bij een meisje met een schildpad aan een touwtje en een soort hele grote woelrat die bijna stikt van het touw om zijn nek. De chauffeur biedt te weinig voor de schildpad en hij onderhandeld erg onvriendelijk, dus we geven het meisje groot gelijk dat ze de schildpad niet verkoopt.

In Luang Nam Tha kun je de invloed van de Chinezen aan alle kanten merken. De markt is vol chinese producten en de wegen zijn hier nieuw aangelegd met geld uit China.

Muang Sing
We gaan door naar het noorden om vanaf hier een trekking te doen naar minderheden dorpjes in de bergen. Helaas wel later dan gepland omdat Jessica flink ziek is geworden van reizigersdiaree. Dus de eerste set met antibiotica wordt aangebroken en we raken onze reismaatjes Jeroen en Sandra kwijt. Met een Belg en twee Canadezen vertrekken we 26 mei toch onder begeleiding van een lokale gids, May Tay, naar een Akha dorp dat alleen te voet te bereiken is.

Afkoelen bij de bronOnderweg komen we door een aantal andere dorpen waar we eerst naar de chief toe moeten om een enveloppe af te geven en thee te drinken. Voor elk dorp staat een spirit gate om de kwade geesten uit het dorp te houden. Elk jaar wordt een nieuwe gemaakt dus vaak staat de oude er nog achter. We lopen over moeilijke begaanbare paadjes die soms opengehakt moeten worden en heel erg stijl zijn. Het is heet, we hebben niet genoeg water meegekregen en Jessica is toch veel minder goed hersteld als gedacht. Maar het is leuk om nu door echte jungle te struinen, uitleg van de gids te krijgen over lokale eetbare planten en we zien China in de verte wat bevestigd wordt door een SMS welkom in China!

Dorp waar we slapenDe gids kondigd aan dat we zo gaan lunchen, hij stopt midden in het bos en haalt uit zijn tas verschillende bananenbladeren met de lekkerste dingen. Na 8 uur heel erg hard ploeteren komen we aan in het dorp waar ze vooral thee verbouwen en een groot deel van de huizen leegstaan. Een deel van de families en de chief zijn verhuist naar nieuwe stukken land waarvan de grond nog niet is uitgeput. De Akha's spreken een andere taal en begrijpen geen laotiaans (wij ook niet). We hebben heel veel dorst als we aankomen in het dorp en eerst moet er thee gekookt worden om te kunnen drinken totdat Reindert uit het niets terug komt met twee flessen water en blikjes fris, een echt wonder!

Foto's maken wordt niet heel erg gewaardeerd maar als Reindert zijn camera uit handen geeft aan de kinderen is het ijs gebroken en gaan zij op pad door hun dorp voor kiekjes. Resultaat 1 gb aan varkens, halve hoofden en scheve horizons. Maar ook een paar hele leuke en wij mogen langzaam aan ook wat foto's maken. We slapen in een eigen hutje waar wordt gekookt, gegeten en geslapen. 's Avonds komt de gids na een lange tijd terug met 6 vrouwen om ons een laotiaanse massage te geven, heerlijk!  Helaas zijn de bedden al lang niet gelucht en worden we opgegeten door bedwantsen die zich ook verschansen in onze kleren en tassen.

De volgende dag lopen we over de bergkam naar het volgende dal om daar een afdaling van 4 uur in te zetten. We zijn redelijk uitgeput als we het laatste stuk door de rijstvelden lopen naar nog twee dorpjes. May Tay onze gids gaat morgen weer rijst planten want het seizoen is net begonnen dus heel druk. Wij gaan uitrusten voor ons volgende avontuur: de gibbon experience.

Wat ook spannend is is dat Reindert is uitgenodigd voor een sollicitatie voor een beurs voor twee jaar. Helaas kan dit niet telefonisch maar alleen live op 7 juni in Nederland. Op dit moment hebben we nog niet besloten of deze kans de 850 euro van een retour ticket waard is. Later meer.
bewerk | verstuur | kopieer

Met heel veel plezier lees ik jullie verslag en geniet van de prachtige foto's. Tof en wat een geweldige ervaring. Pieter

door: Pitauo
pitauo.punt.nl
2007-05-29 12:58:52

He Luitjes,

Zo te horen hebben jullie een andere tocht gemaakt dan wij. Niet dat het bij ons niet heet was :-) maar het zijn andere dorpjes. Ze wilde ons ook te weinig water meegeven (2 flessen). Maar Sandra is nogal histerisch over haar hoeveelheid water dus gelukkig hadden we na wat aandringen4 flessen de man en ook die waren allemaal leeg. Wij zijn inmiddels in Vietnam. Ging ook nog niet zo makkelijk, maar we hebben het zeker gehaald voordat ons visum afliep.
Groetjes en wie weet zien we elkaar nog net even in Hanoi.
Jeroen en Sandra

door: jeroen en sandra
www.jeroenensandra.waarbenjij.nu
2007-05-31 11:33:10

Ha Jessica & Reindert,
Met veel plezier lees ik hier jullie reisverslag, we genieten mee. De boottocht naar Nong Kieuw doet mij watertanden. Geweldig! Ans

door: Ans Lutgerink 2007-05-31 22:07:03

In verband met de migratie naar een nieuw platform is het niet meer mogelijk reacties te geven op dit log. De beheerder van deze blog kan de verhuizing naar Mijndomein.nl in gang zetten waarna het,zodra de verhuizing voltooid is, weer mogelijk wordt om te reageren.

eXTReMe Tracker
Home   weblog sinds: 2006-12-04

Ontwikkeld door punt.nl en gehost door mijndomein.nl. Problemen met de inhoud van deze log? Klik hier.