8 dagen in Egypte
Egypte | 17 Januari 2007 | 19:23:56
Meer en grotere foto's zijn hier te bekijken

Dinsdag 9 januari
We hebben geslapen bij Wiebe in Zeist die ons al heel vroeg naar Schiphol brengt. Vol bepakt met een grote duiktas met twee uitrustingen en een zware rugzak checken we in, net binnen het maximaal aantal kilo's. De vlucht was heel mooi boven Griekenland, helaas konden we niet direct landen op Sharm el Sheikh vanwege een VIP movement waarvoor het hele vliegveld werd ontruimd. Na een aantal rondjes over de woestijn en de Rode Zee was de brandstof bijna op en hebben we een tussenlanding gemaakt in Hurgada. Daar op het vliegveld belt Reindert (met Arabische vluchtomroepen er doorheen) naar de administratie van de Universiteit om een datum voor zijn promotie te prikken. Dat lukt gelukkig! Met behoorlijk wat vertraging komen we aan in ons hotelLa Perla. Het hotel zit vol all-inclusief gasten uit vooral Rusland maar het is schoon en de kamer is groot.

Woensdag 10 januari
We besteden de dag om de omgeving wat te verkennen en een duikschool te zoeken. Dat is wel weer even wennen zeg, het onderhandelen, de drukte, het getrek aan je en het vreemde geld. Een goede oefening dus voor straks op reis. Na een uurtje zijn we weer omgeschakeld in de reismodus en genieten we er weer van. De zee die hebben we nog niet gezien dus het eerste wat we doen is die kant op lopen of althans dat dachten we. Een normale kaart is niet te vinden in Sharm maar uiteindelijk vinden we de vuurtoren van Ras Umm Sid en kunnen we een blik op het rif werpen.

Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen de duikscholen, 1 dag bootduiken met 2 duiken is er voor 70 euro maar ook voor 35 euro. We kiezen een Italiaanse school voor de eerste dag, Sea Soul. Een check dive is gelukkig niet nodig met onze ervaring en frequentie van duiken dus kunnen we direct mee. De rest van de dag racen we wat heen en weer met taxi’s en sturen we een paar mailtjes vanuit een internetcafé. Een fooi voor de schoonmaker zorgt ervoor dat de aan elkaar geschoven bedjes worden voorzien van tweepersoonslakens.

Natuurlijk kunnen we het niet laten om alvast even te snorkelen en een voorproefje te krijgen voor morgen. Met het busje van het hotel kun je elk uur naar het strand maar het is ook te lopen. Wat veel beesten zijn hier. Het huisrif is al prachtig met Lipvissen, Papagaaivissen, Vlindertjes, Doktersvissen, een Maskerkogelvis, een Eenhoornvis en natuurlijk een Indische koraalduivel.

We lopen naar een vreselijke toeristen promenade voor wat eten.De palmbomen daar zijn heel bijzonder…. getuige dit filmje.

PromenadeDonderdag 11 januari
Om 8.15 worden we opgehaald door Sea Soul en naar de boot gebracht. We zitten met 10 duikers aan boord en duiken samen met een gids (Christina) en haar buddy. Het gaat er allemaal heel relaxt aan toe. Dit is voor het eerst dat Jessica zo diep duikt en voor het eerst met onze nieuwe duikcomputers (Suunto Gekko) die heel goed van pas komen.

De eerste duik is op Gordon Reef (23,5m, 43min) dicht bij Tiran Island. Het is wel heel luxe zo duiken in warm water met overal Egyptenaren om je in je set te helpen en je vinnen aan te Rode Vlaggenbaarstrekken. Geen dijk die je over moet sjouwen, drie stappen en plons in het water van 22 graden. Tijdens deze eerste duik zien we bijna te veel om op te noemen maar in elk geval genoeg Nemo’s (Rode Zee anemoonvis) in hun anemoon behalve als je ze wil fotograferen dan vallen ze de camera aan, een grote Napoleon, een flinke Grouper, heel veel Rode vlaggenbaarsjes die in harems leven met een paarsgekleurd mannetje en erom heen allemaal oranje vrouwtjes en een Grijze Murene.

Jessica op 30 meterDe tweede duikplek is vandaag Woodhouse Reef ( 30 m , 39min). Hier zien we ook weer veel moois en maakt Reindert bewijs van de diepte (zie foto). In Nederland heeft Jessica een absolute hekel aan diepte waar het donkere en koud is. Hier is het geen enkel probleem gelukkig.

Sea Soul is ons heel goed bevallen een aanrader dus, wij betaalden 50 euro voor twee duiken.

Old Market fruittentWe gaan eten in de old market en doen wat alle Egyptenaren ook na de maaltijd doen een Shisha (waterpijp) roken. We hebben er geen een meegenomen maar minimaal de helft van de Nederlanders in het vliegtuig wel.

Zwaan van dekensTerug in het hotel heeft de schoonmaker zich helemaal uitgeleefd op onze dekens en hier een zwaan van gevouwen. Vriendelijkheid? Of omdat we vandaag geen fooi hebben neergelegd?

Vrijdag 12 januari
Via onze Sky host kunnen we het goedkoopste duiken, we proberen het een dagje uit en gaan met Aqua Sharm naar Ras Mohammed, een nationaal park dat heel mooi moet zijn. We zijn niet de enigen blijkt al snel. Deze keer vertrekken we vanaf een andere haven die echt verschrikkelijk druk en hectisch is, iedereen schreeuwt door elkaar en er vertrekken tegelijkertijd misschien wel 100 boten afgeladen vol met duikers. Na een tijdje wachten op onze spullen varen we uit.
 Reindert heeft het koud

Aan boord zijn wat Russen, een groep Ieren en twee Belgen. Midden op zee gaat de boot stuk en na een paar inspectie duiken constateren ze dat dit probleem niet snel op te lossen is. Een uurtje drijven we maar wat rond maar er is hulp onderweg. Een andere boot komt ons halen en midden op zee worden alle spullen overgeladen, de kapotte boot brengen we naar de haven en pas heel laat kunnen we onze eerste duik maken. Geluk bij een ongeluk is dat alle andere boten al weer weg zijn en we dus de twee duikplekken helemaal voor ons zelf hebben.

We duiken eerst op Ras Ghozlani (23m, 34min) een heel mooie plek met veel zachte koralen. Het leuke is dat we deze duik redelijk zelfstandig mogen maken en niet steeds achter een gids aan hoeven. Dat lukt ook niet hij duikt met 8 personen. Nadeel was dat een Pool die net had leren duiken aan ons gekoppeld was waar we helaas meer dan we wilden op moesten letten. Wel alle tijd om rustig foto’s te maken.
Reuze GorgoonDe tweede duik vandaag is Ras Za’tar (25m, 34min). Het is al laat en we hebben honger gekregen de lunch doen we pas na deze duik om 16.00.  Maar onderwater vergeten we dat al snel. We duiken langs een echte dropoff het stroomt een klein beetje. Er is een hele mooie schoorsteenpijp met tafelkoraal en reuzegorgonen.

AdelaarsrogVan te voren vertelden ze ons kijk ook in de waterkolom. MMHMMM schreeuwt Reindert onderwater het signaal om op te kijken voor iets heel bijzonders.
Daar vliegt langzaam door het water langs ons heen een Adelaarsrog. Ademloos volgen we hem in zijn vlucht, wat een droombeest. Onze duik is volmaakt.

Welkom in DahabZaterdag 13 januari
We hebben besloten op aanraden van velen om vandaag te verkassen naar Dahab, dat ligt iets noordelijker in de Sinai woestijn. Het is een stadje zonder hoge hotels en alles draait hier om chillen en zet zich een beetje af tegen de rest van de grote badplaatsen. De Planet geeft de bustijden weer dus op naar het busstation. Het is alleen wel Egypte dus die tijden daar klopt niets meer van komen we achter, over 4 uur gaat pas de volgende bus. Dan nog maar even snorkelen bij het hotel en weer iets geleerd over reizen.

De woestijn is een echte tegenhanger van het prachtige onderwaterleven. Oneindigheid krijgt hier weer een hele andere betekenis. We genieten erg van de busrit dwars door het zand en de bergen. Het lukt in Dahab om een slaapplek te vinden voor 2,80 per nacht in Ausky camp en een goede duikschool waarmee Reindert diezelfde avond een nachtduik kan maken op de plek  Lighthouse. Eindelijk ziet hij dan krabbetjes en garnalen, iets wat we overdag niet hebben kunnen vinden.

Zondag 14 januari
Vandaag gaan we duiken met instructeur Hamada van Octopusdivers. Deze duikschool heeft een Nederlands/Canadese echtpaar als eigenaar en alles is prima geregeld en ziet er verzorgd en goed onderhouden uit.

We vertrekken vroeg en komen hierdoor ook als eerste aan bij de eerste plek van vandaag The Canyon (30m, 38 min). Dit is een natuurlijke kloof onderwater waar je in kunt duiken tot een meter of 50, wij houden het op 30. We maken een freefall naar beneden en draaien ons vervolgens om om naar de lichtinval te kijken. Weer eruit volgen je eigen bubbels je nog een hele tijd omdat die langzaam door alle kleine gaatjes in het koraal naar boven komen.
Free fall   De kloof  bellen komen omhoog

The Blue Hole samen met The Bells (28m, 33min) staat na een rustpauze bij de Bedouinen op het programma. Het is een wereldberoemde plek (het is een soort diep gat) maar ook berust vanwege de doorgang die je op 55 meter kunt maken naar de open zee en vanwege alle duikers die er de dood vonden. Vooral de rifwand aan de buitenkant was heel erg de moeite waard daar zagen we een Pantersidderrog (hier op een filmpje). We zijn bij The Bells erin gegaan door een schoorsteen van 26 meter , je komt uit bij een drop off naar meer dan 600 meter.
The bells inspringen  Reindert tussen vlaggenbaars
Na een heerlijke vismaaltijd pakken we weer de bus terug naar Sharm naar een heerlijk bed en schone kleren. Tot ziens Dahab, we komen zeker terug ook bij Octopusdivers.

Bedouine hut

Maandag 15 januari
We willen erg graag maandag naar Nabq, een park met Mangrove bos waar nauwelijks toeristen komen. Vanuit Dahab was dit voor 400 Egyptische ponden te regelen dat vonden we teveel. In Sharm lukt het wel voor minder al blijkt later dat de prijs een misverstand tussen ons en de taxichauffeur was, als nog zijn we goedkoper uit.

In Nabq is het grootste mangrove bos van de Sinai te vinden en het is de meest noordelijke plek van de Indische oceaan waar deze soort mangrove nog voor komt. Bij Jan en Laura hebben we op foto’s heel veel krabben gezien. We zoeken heel goed maar weten er maar weinig te vinden. Is het tij niet goed? Komt het door de winter? We weten het niet precies maar het was er wel prachtig en heel anders dan de rest van de kusten die we in de Sinai hebben gezien.

Dinsdag 16 januari
Dag van de terugreis, lang, moe, slapen… na hele drukke vakantie.

Meer en grotere foto's zijn hier te bekijken
bewerk | verstuur | kopieer

Zozo, jullie moeten echt uitkijken de volgende keer wanneer jullie gaan wandelen buiten de stad in Sharm-el-sheikh.

Dit heb ik ook eens gedaan, een volle dag lang de sinai in, totdat ik er door het leger weer werd uitgevist doordat ik de halve dag al in een mijnenveld bleek te lopen!!!

Oppassen dus. Zowel Israel als Egypte weet niet meer waar ze allemaal hun mijnen hebben geplaatst, waardoor ze er nog gewoon liggen. En daar er toch niemand zo gek is om lopende de woestijn in te gaan...

Groet,

Rudolf Wessels

Reactie Jessica: Maak je geen zorgen alles is goed gegaan, wel hebben we veel bordjes met pasop mijnen gezien!

door: rudolf wessels
www.dna-art.nl
2007-01-19 15:33:22

hoi Reindert en Jessica,

geniet en voorkom ellende voor zover mogelijk
mams en Barend zijn nu op hun nieuwe stek.

Barend zal wel veel spulletjes van de zolder moeten zoeken....

gr Peter & Monique , Elisa & Thom (inmiddels 2de  zwemles gehad...het begin is er... later maar net zo ver en diep duiken als jullie?)

door: peter 2007-09-24 16:22:46

heeii  hoe is't

door: 2009-10-07 14:02:18

hoi jullie zijn  gek

door: bokbok
www.bokbok.nl
2010-01-22 21:16:28

In verband met de migratie naar een nieuw platform is het niet meer mogelijk reacties te geven op dit log. De beheerder van deze blog kan de verhuizing naar Mijndomein.nl in gang zetten waarna het,zodra de verhuizing voltooid is, weer mogelijk wordt om te reageren.

eXTReMe Tracker
Home   weblog sinds: 2006-12-04

Ontwikkeld door punt.nl en gehost door mijndomein.nl. Problemen met de inhoud van deze log? Klik hier.