Dit is een statische weergave van onze duikinazie.punt.nl weblog.

Het is niet mogelijk te reageren en de links naar de .punt.nl site werken niet.

Maar de info die hier staat is hopelijk nog steeds waardevol.

Alle rubrieken werken nog prima, dus klik in het linker menu "rubrieken" op een link naar het land waar je in geinteresseerd bent en alle info verschijnt.

Veel lees en reisplezier,

Reindert en Jessica.

Java en Bali in het hoogseizoen
Indonesie | 02 Augustus 2007 | 07:54:29
Meer foto's klik hier

Jakarta
Bij Indonesie hadden we ons nog niet echt een voorstelling gemaakt, maar wat een prachtig land om in rond te reizen! Er zijn redelijk wat verschillen met het andere deel van Azie, maar toch voelt het nog steeds heel aziatisch, en het eten is hier nog lekkerder. Dit land is zeker een aanrader voor wie nog geen vakantiebestemming heeft bedacht en zin heeft in cultuur, vulkanen, strand en prachtig duiken!! Alleen moet je er in het hoogseizoen wel tegen kunnen dat 80% van de toeristen Nederlanders zijn.

We landen (17 juli) op het vliegveld van Jakarta en de volgende dag halen we Roosmarijn (het zusje van Jessica) op die drie weken met ons meereist en tevens als gastschrijver op de site fungeert. Klaas, een vriend van de duikclub Calamari, woont in Jakarta en laat ons die avond de betere cafe’s en de sate-straat zien. Hier genieten we van de sate ayam (kip) en sate kambing (geit), met af en toe een stukje lever er tussen door.

Jakarta is een hele vieze stad en er is niet zoveel te doen. Dat was ook te merken aan de guesthouses waar we uit konden kiezen. De eerste avond sliepen we in de meest ranzige kamer tot nu toe (zie foto’s). Maar ook op straat is er veel smog, en in de buurt van open water stinkt het flink. De Nederlanders hebben hier kanalen aangelegd als riool voor een stad met enkele duizenden mensen, niet voor de 9 miljoen die er nu wonen.

De oude haven Batavia is tegenwoordig oud en vervallen maar er is nog een klein beetje van de Nederlandse bouwstijl ontdekken. Voordeel van een grote stad is dat we lekker kunnen rondstruinen in enorme warenhuizen met een hele verdieping Moslim kleren (hoofddoekjes en volledig bedekkende zwempakken) en dat er een bioscoop is waar we voor het eerst in 3 maanden naar de film kunnen gaan (Harry Potter). We gaan ook een dag naar Taman Mini. Dit is een openlucht museum over heel Indonesie met veel verschillende bouwstijlen en hele zielige dieren in hokjes.

Duiken bij Thousand Islands
Op uitnodiging van Klaas gaan we een weekend mee met zijn lokale duikclub naar Palau Seribu, Thousand Islands (van die dressing...). Om 3 uur ’s nachts vertrekken we met een boot naar een eilandje waar alleen een verlaten resort op staat. In een van de resorthuisjes kunnen we slapen en het rif ligt direct buiten de deur. Het zicht onder water is niet heel erg goed, zo’n 5 meter, maar de koralen zijn prachtig! Het is leuk om te kletsen met de plaatselijke duikers, vooral de vrouwen zijn een eyeopener. Ze zijn bijna allemaal streng islamitisch, maar hebben hele goede banen en de halve wereld gezien. De meeste Azieaten die we tot nu toe spraken waren hun land (of provincie) nooit uitgeweest.

Treinen over Java
We hebben al heel veel kilometers per bus afgelegd dus de goede treinverbindingen op Java zijn een verademing. Van Jakarta via Bandung reizen we overdag (in de bizniz klasse = 2de klas) in twee dagen naar Yogjakarta. Dwars door prachtige rijstterassen, langs bamboehutjes die hier pannen daken hebben, mooie bergen en ambulance geluidjes van spoorwegovergangen.

Yogjakarta
We zijn in Yogjakarta (26 juli) om de wereldberoemde Borobudur te bezoeken en staan vroeg op voor de zonsopgang. Onderweg komt de zon al heel mooi op achter de rokende vulkaan Merapi. Het is nog lekker rustig bij de tempel en het licht valt heel sereen door de gaten op de in de stupa’s ingemetselde boedhabeelden. ’s Middags gaan we naar de hindoeistische tempel Prambanan. Deze is helaas na een zware aardbeving vorig jaar nog steeds niet gerestaureerd dus is het niet mogelijk om er tussendoor te lopen. Er is alleen wat pasta over de (6 meter diepe) scheuren gesmeerd zodat deze niet te veel bloot gesteld worden aan de regen. Unesco (die van de world-heritage site’s, we hebben er al heel wat gezien inmiddels) is nog aan het twijfelen over restauratie. Onze gids weet gelukkig wel veel te vertellen over wat er nog wel te zien is. Bij Prambanan blijven we voor de zonsondergang. De avond sluiten we af met het Ramayana ballet in het  openlucht theater met als achtergrond de verlichte tempels van Prambanan. Uiteindelijk worden we na een zeer lange dag (4.30 uur tot 22.30 uur) weer bij ons hotel in Yogja afgezet.

Minibusje naar de vulkaan Bromo
Het volgende eiland dat we bezoeken in Indonesie is Bali, voor een welverdiende strand en duik vakantie. We kunnen er in een uurtje naartoe vliegen, of twee lange dagen  met een minibusje. Als we lang genoeg hebben getwijfeld zijn de vluchten vol dus moeten we wel over land. Onderweg ligt de vulkaan Bromo waar je een tussenstop in de twee dagen tour kunt maken, wat het wel de moeite waard maakt.

De eerste dag begint slecht met een veel te kleine minibus die al snel een lekke band krijgt en een chauffeur die erg veel tijd nodig heeft voor het verwisselen. Een half uur later horen we een ratelend geluid, zelf sleutelen lukt toch niet dus weer wachten bij een garage. Als we eindelijk aankomen is het inmiddels 23.00 uur en moeten we nog eten. Er zijn er nog maar vier uurtjes over om te slapen want om 3 uur worden we gewekt om de vulkaan op te gaan. We hebben onze tassen leeggepakt om alle warme kleren die we bij ons hebben over elkaar heen aan te kunnen trekken. Boven op de vulkaan waar we met een jeep heen worden gebracht is het een graad of 2.

In het donker genieten we van de sterrenhemel die hier heel anders is. Het is haast niet te beschrijven hoe mooi de eerste zonnestralen het uitzicht op de vier vulkanen voor ons oplichten. Voor ons ligt een grote caldera met een stijle kraterrand, gevuld met een zee van zand. Hierin staan 3 jongere vulkanen. Op de voorgrond een niet active piek, met daar direct achter de flink rokende Bromo. Als de vulkaan Semeru (3676 meter, achter de caldera) dan ook nog een pikzwarte rookwolk uitstoot is het plaatje compleet. Na dit adembenemende schouwspel brengt de jeep ons naar de voet van de Bromo, waar een erg stoffig pad langs de helling omhoog loopt, naar een trap met meer dan 200 treden die naar de kraterrand voert. Bovenaan stinkt het flink naar zwavel en is een monddoekje zeker niet overbodig. Een pad leidt helemaal rond de krater, en Reindert loopt er in 45 minuten omheen. De hele berg bestaat uit vulkaan-as, dat onder je voeten aanvoelt als maizena en eenvoudig verkruimeld. Het stof gaat werkelijk overal inzitten.

Rust op Bali
Om 9.00 uur gaan we verder richting Bali, gelukkig deze keer wel in een bus met airco. Laat in de avond komen we op Bali aan. We vinden een paradijselijke kamer van meer dan 30 m2, met een enorme badkamer, het strand op loopafstand, de bananen en kokospalmen geven een aangename schaduw op ons prive-terras en het zoutwater zwembad in de hoteltuin lacht ons tegemoet. De zonsondergang ’s avonds boven het strand wordt verfraaid door mannetjes met punthoedjes en vishengels die op het rif staan te vissen, en ’s avonds is er groot feest in het hotel voor alle gasten omdat de eigenaresse jarig is. Wij genieten en relaxen. De komende dagen gaan we nog wat duiken en surfen op Bali en daarna is het voor Roosmarijn alweer tijd om terug te gaan. Wij gaan ons rustig opmaken om verder te reizen naar Lombok, Flores en Komodo.
bewerk | verstuur | kopieer

Lieve mensen,

Wat een heerlijk verhaal wederom. Ik begin nu toch echt wel vakantiekriebels te ontwikkelen, zeker wanneer ik bedenk dat ik de hele vakantie doorwerk (op een paar dagen na) bij Shell.

De foto's (vooral die van het vissende mannetje) zijn steeds mooier!

Veel plezier nog!

Met vriendelijke groet,

Rudolf Wessels

door: rudolf wessels
www.dna-art.nl
2007-08-02 09:41:15

Ha lieve lui!
Wat heerlijk om dit verhaal weer te lezen! Bij elke zin is het weer: "oh nee!" (kippelevertjes en vieze kamers bijvoorbeeld) of juist "oh wat gaaf "(de rest...)!
Ik mis wel een beetje de thee sessies hier in nederland hoor (vooral de laatste hihi, mijn buik zit er NOG vol van).... maar ik zie waar ik het voor over heb (eh...al heb jij wel alle lol!). Hoe dan ook, geniet lekker verder. Jullie hebben mij in ieder geval enthousiast gemaakt om ook een keer die kant op de reizen!
Liefs,
Maartje

door: Maartje 2007-08-07 16:50:28

Hoi Reindert en Jessica en Roosmarijn

Mooie reisverhalen zeg,
Is dat niet iets voor een boek om tzt. uit te geven?

Terwijl jullie Roosmarijn oppikten, hebben wij die dag een neef  bezocht in Zweden.  Wel een verschil met jullie reisbelevenissen.

Toch genieten wij van de Scandinavische trip die we maakten.
Geen koraalrif maar Legoland waar we wel life zeepaardjes zagen (niet van lego) Geen vluchten naar eilandjes maar bengelen met de benen in een ski-lift, terwijl de Noorderzon nog net niet ondergaat ...hahaha
En als klap op de vuurpijl;  dochterlief op de nachtboot Oslo - Frederikshaven,
uit haar kajuitbed kukelt in haar slaap, maar ze lag toen onder in het stapelbed.

Kom allemaal goed thuis en de groeten uit het andere oosten.

Peter& Monique en Elisa&Thom

door: peter 2007-08-14 14:05:37

In verband met de migratie naar een nieuw platform is het niet meer mogelijk reacties te geven op dit log. De beheerder van deze blog kan de verhuizing naar Mijndomein.nl in gang zetten waarna het,zodra de verhuizing voltooid is, weer mogelijk wordt om te reageren.